BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?

Second Life Nedir?

Second Life dünyası İnternet üzerinde bulunan, içine girildiğinde herkesin kendine ait bir evinin bulunduğu, alışveriş dükkânlarının içinde gezilebildiği, konserlere gidilebildiği, alışveriş yapılabildiği kısaca gerçek hayatta ne yapabiliyorsak orada da yapabildiğimiz ve bütün bunları bizi temsil eden avatarlarla yaptığımız, 3D teknolojisinin İnternet üzerindeki en son halini görebileceğimiz son derece gelişmiş bir platformdur.

Second Life Tarihçesi

Second Life 'ın kurucusu Philip Rosedale 'dir. Neal Stephenson 'un Snow Crash adlı bilim kurgu romanından esinlenmiştir. Bu kitapta tamamen özgür ve sınırsız bir dünyadan bahsedilmektedir. İlk çalışmalara 1999 yılında San Francisco ’da Linden World adlı sanal bir dünya ile başlanmıştır. Test yayını 2002 yılının Kasım ayında yapılmıştır. Açılış ise 2003 yılında Second Life adı altında yapılmış olup şu an yaklaşık 20 milyon kullanıcısı vardır.

Second Life Üyelik

Ödeme yapmaksızın ve para harcamaksızın bir süre Second Life 'ta misafir olunmasına izin veriliyor. Buna First Basic üyelik deniyor. Genellikle Second Life 'a üye olmadan önce, Second Life 'ı tanımak amacıyla bu üyelik türü kullanılıyor. Ancak toprak satın alma gibi hakları yoktur. Additional Basic 'te (Ek Temel), bir kez giriş için 9.95 ABD Doları ödeme yapılıyor. Ancak toprak satın almaya izin vermiyor ama grup sahipli topraklardan arsa edinip ev kurulabiliyor. Premium üyelik için ayda 9.95 ABD Doları ya da üç ayda bir 22.50 ABD Doları ya da yılda 72 ABD Doları ödeniyor; ada dâhil her tür toprak satın alınabiliyor. Ayrıca başlangıç için 1000 Linden (L) prim veriliyor.


Second Life Ekonomisi

Oyun 2003 senesinde 3 milyon ABD Dolarına kurulmuş olup şu an 1.8 milyar ABD Dolarıdır. Oyunun günlük nakit akışı ortalama 1.6 milyon ABD Dolarıdır. Second Life, Linden isminde kendi para birimine, dalgalı kur sistemine ve dolayısıyla kendi ekonomisine sahiptir. Dalgalı kur sistemi, resmi bir kur hedefi olmaksızın döviz kurlarının serbest olarak piyasada belirlendiği, ancak otoritelerin piyasaya döviz satmak ya da piyasadan döviz almak suretiyle kurlara müdahale edebildiği kur rejimidir. Ortalama 1 ABD Doları 262 Linden oyun para birimine eşdeğer niteliktedir. Oyun içerisinde kazanılan nakit, değişim ofislerinde ABD Dolarına çevrilip banka hesaplarına aktarılabileceği gibi alışveriş yapmak için kredi kartlarından oyun parası satın almak da mümkündür.

Türkiye 'de Second Life

Türkiye ilk 100 içerisinde %0,51 ile 19. sırada. Toplam nüfus rakamına göre baktığımızda kabaca Second Life 'a ülkemizden kayıtlı kişi sayısı 13.000 'in üzerinde. Bu sayı günden güne artmaktadır. İlk Türk markası: Vestel, ilk Türk basını: Star. Second Life 'ın en başarılı Türk şirketleri Vestel, Star, Garanti Emeklilik, Rixos Hotel 'dir.[1]

Second Life Adaları

Second Life 'ta birçok ada bulunmaktadır. Bunlardan bazıları şunlardır:

Bilgi Adası (Info Island)

Günde yaklaşık 6000 ziyaretçisi bulunmaktadır. Bu alanda birçok şeyi öğrenmek mümkündür. Örneğin; bilim kurgu filmleri ve fotoğrafları, bilimsel, edebi, biyolojik, tarihi, dinsel birçok kaynağa ulaşmak mümkündür.

Sağlık Adası (Health Island)

Bu adada çeşitli veritabanlarından çok çeşitli bilgilere ulaşılabilir. İnsanlar burada problemlerini anlatır ve diğer insanları bilgilendirirler.

Eğitim Adası (Eduısland)

Second Life 'ta bulunan kütüphaneler, üniversitelerin kampüsleri genelde bu adada bulunmaktadır. Ayrıca bir konuda eğitim vermek isteyen kuruluşlar ve eğitim görmek isteyenler burada buluşurlar.

Second Life 'ta Eğitim


Second Life 'ta Yabancı Dil Eğitimi

Second Life 'ın faydalı olan başka bir özelliği yabancı dil öğrenmek isteyenlere pratik yapmanın yanında, yabancı dilini geliştirmek için büyük fırsat vermesidir. Second Life' ta bilindiği üzere her ülkeden binlerce insan var. Bu insanların her biri başka bir dil konuşuyor. Örneğin İngilizce konuşmak isteyenler İngiltere' ye teleport oluyor. Orada ki insanlarla diyaloga geçiyor. Fransızca için Fransa'ya ışınlanıp orada ki insanlarla Fransızca konuşup bu dilini geliştirebiliyor.[2]

ISTE (International Society for Technology in Education) Toplantıları

Türkçesi teknolojiyi eğitimde kullanan öğretmenlerin olduğu bir topluluktur. İlk ve ortaöğretim öğrencileri için çalışmalar düzenlenmekteler. Bu toplanmalar Second Life üzerinde açılan ISTE Adası 'nda yapılmaktadır. Her hafta Perşembe günü saat 17:00 'de toplanılıyor. Ancak saat farkı yüzünden bu saat bizim için çok ters oluyor. Dolayısıyla bu saate 10 saat daha ekleyince bizim saatimize göre kaçta başladığını hesaplanabilir. Yani tarih Cuma gününü, saat de 03:00 ′ü gösterdiğinde başlıyor.[3]

SLOODLE (Simulation Linked Object Oriented Dynamic Learning Environment)

SLOODLE (Simülasyon Bağlantılı Nesne Yönelimli Dinamik Öğrenme Ortamı) açık kaynak kodlu Moodle öğrenme yönetimi sistemi ile Second Life sanal ortamda entegre eğitim yazılımı projesidir. SLOODLE öğrenme ve sürükleyici sanal dünyaya öğretimi desteklemek için bir araç yelpazesi sunmaktadır. Öğretmenlerin eğitim ve 3 boyutlu bir ortamda eğitim sunmak için bir oyun ortamını kullanabilecekleri bir ortamdır. Aynı zamanda sanal dünya içinde idare, sanal ürün dağıtımı, testlerle öğrencilerin ilerlemelerini izlemek ve sanal atamaları göndermek amaçlı öğrenciler için bir arabirim sağlamaktadır.[4]

Second Life 'ta Üniversiteler

Second Life, bireylerin simülasyonları kullanarak güvenli bir ortamda yeni fikirler denemelerini, deneyimsel öğrenmelerini geliştirmeleri ve kendi hatalarından ders alarak öğrenmeleri için olanak tanır. Dünyada yaklaşık 200 üniversitenin Second Life 'ta kampüsü bulunmaktadır: California State Üniversitesi, Columbia Üniversitesi, Harvard Üniversitesi, Indiana Üniversitesi, New York Üniversitesi, North Carolina State Üniversitesi, Ohio State Üniversitesi, Stanford Üniversitesi, Texas State Üniversitesi, Florida Üniversitesi, Massachusetts Üniversitesi bunlara örnek olarak verilebilir.

Örnek Üniversite Kampüsü ve Eğitim Yazılımı

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi bilgisayar ve öğretim teknolojileri ve eğitimi bölümü eğitim yazılımları dersi kapsamında Secondlife'da sanal bir kampüs oluşturulmuş ve örnek bir eğitim yazılımı olarak Yüzme ve tenis eğitim videoları yayınlamıştır. Secondlife'da Yüzme eğitimi videosu için tıklayınız. Secondlife'da Tenis Eğitimi videosu için adres tıklayınız. Secondlife' Sanal Kampüs tanıtım videosunu izlemek için tıklayınız.

Second Life Kütüphaneleri

Second Life kütüphanelerinin amaçları, fiziksel olarak bir kütüphaneye belki de hiç adım atmayacak hatta kütüphanenin İnternet sitesine dahi girmeyecek olan Second Life sakinlerine gerçek kütüphane hizmeti sunmaktır. Dünyanın çeşitli kültürlerinden olan, ortalama 4,000 ziyaretçi her gün Second Life kütüphanesine teleport olurlar (Sanal ortamda Second Life karakterinin bir bölgeden başka bir bölgeye yüklenmesi). Yazarlar, eğitimciler, ekonomi uzmanları ve öğrenciler Second Life kütüphanesine gelmektedirler.

Hastaların Tedavisi

Amerika 'daki bakım merkezi Mattapan, Otistik ve Asperger sendromu olan hastaları için Second Life 'ta Brigadoon adlı bir ada satın almış. Hastalar bu adada birbirleriyle sorunlarını paylaşıp, gerçek dünyada yapamadıkları aktiviteleri yapıyorlar. ARCI adlı bir İngiliz sivil toplum örgütü, Portekiz ’de cinsel tacize uğrayan çocuklara, hayata uyum sağlamaları için Second Life oynatıyor.
Başka bir proje ise 9 felçli insan tarafından yürütülüyor. Bu 9 kişi tek bir karakter edinmiş ve bakıcıları aracılığıyla ikinci hayatlarını yaşıyorlar.[5]

İnsanların Hayatını Nasıl Değiştirdi?

Second Life 'taki adı Anshe Chung olan, emlakçı Çinli, bu dünyada insanlara ev satarak tam 250 bin ABD Doları kazanmış. Hatta işi o kadar büyütmüş ki, artık Second Life 'taki talebi karşılamak için Çin 'de 10 kişilik bir ekip kurmuş.[6]
Gerçek hayatta bir fabrika işçisi olan Chris Mead da, karısı üçüncü çocuğunu doğurduktan sonra evde oturmayı seçiyor ve Second Life 'a katılıyor. Second Life 'taki çiftlerin birbirlerine sarılarak dans etmesini sağlayan bir animasyon geliştiriyor ve bunun tanesini, 1 ABD Dolarından isteyen oyunculara satmaya başlıyor. Şimdi aylık kazancı 1900 ABD Doları.
İnternette bir sohbet odasında tanışıp evlenen Amy Taylor ve David Pollard 'ın boşanmalarına İnternet ortamında yaşananlar sebebiyet verdi. İkisi de Second Life adlı sanal hayat oyununun tutkunu oldukları için 2005 te evlendikten sonra Second Life 'ta da sanal evlilik yaptılar. Ancak, kocası David Pollard 'ın oyunda bir hayat kadınıyla birlikte olduğunu öğrenen kadın, sanal dedektifler tutarak aldatmayı belgeledi. Amy Taylor, kocasının "uygunsuz davranışlarını" gerekçe göstererek gerçek mahkemede boşandı.[7]

Kaynaklar

1. Gürşimşek, R.A.(2009). Sanal Dünyalar İçin Tasarım. Konferans-Etkileşim Tasarımı-Silikon Vadisi, 12-13.
2. Allen, F.(2009, Ağustos 9).Yabancı Dil Second Life ‘de Daha Kolay Öğrenilir. Mart 6, 2010 tarihinde http://fahriallensecondlife.blogspot.com/2009/08/yabanc-dil-slde-daha-kolay-ogrenilir.html adresinden alındı.
3. Dinçer, E.(2010, Ocak 30). 3 Boyutlu E-Öğrenme Ortamları (Second Life). Mart 5, 2010 tarihinde Efe Dinçer' in Günlüğü: http://blog.efedincer.com/egitim-ve-teknoloji/3-boyutlu-e-ogrenme-ortamlari-second-life/ adresinden alındı.
4. Kemp, J., Livingstone, D. & Bloomfield P.(2009).SLOODLE: Connecting VLE Tools With Emergent Teaching Practice İn. British Journal of Educational Technology(s.551-555). Oxford: Blackwell Publishing.
5. Tüter, M.S.(2007). Aynı Anda İki Hayat Mümkün mü? Gündem Analiz, 4-12.
6. Gündaş, B.(2009, Kasım 29). İkinci Yaşam Second Life. Mart 8, 2010 tarihinde http://www.kesfetmekicinbak.com/kultur/others/06537/index.php adresinden alındı.
7. Doğan Haber Ajansı(2008, Kasım 15).Sanal Aldatan Kocayı Boşadı. Mart 3, 2010 tarihinden http://www.haberler.com/sanal-aldatan-kocayi-bosadi-haberi/ adresinden alındı.

Zeynep SÜRMELİ
Fatma KAYA

1 yorum:

Adsız dedi ki...

bunları bilmiyorduk bak

Yorum Gönder

Dreamy Magazin Yorum Denetleme