Türk girişimciler, Second Life’ı keşfetti


Birkaç yıl önce internet üzerinde bir oyun olarak başlayan Second Life, önceleri sadece büyük şirketlerin kullandığı bir para kazanma aracıydı. Şimdi Türk firmalar dahi bu gerçeğe uyanmış durumda. Üç boyutlu sanal âlemi keşfeden yerli şirketler, hem tanıtım hem de satış yapıyor. Aralarında sahne kurup konser düzenleyenler bile var.

Sanal alem olarak adlandırdığımız internetin de sanalı diyebileceğimiz yeni dünyada adalar, arsalar kapanın elinde kalıyor. Yaklaşık 7 milyara ulaşan dünya nüfusunun 350 milyonu internetin sanallığına henüz adapte olmaya çalışırken ikinci hayat (Second Life) üzerinde hayat kuran, reklam ve pazarlama faaliyeti yapan, konserler veren, hatta para kazanabilenlerin sayısı her geçen gün artıyor. Bahsini ettiğimiz bu etkinlikler Second Life isimli web sitesinde gerçekleşiyor. Sitenin üye sayısı bir yıl önce 2 milyon civarındaydı. Bu yazıyı hazırlarken kayıtlı üye sayısı 12 milyonu aşmıştı.
Ücretsiz üye olunabildiği gibi ayda 9.95 dolara da yeni bir hayata adım atılabildiği belirtilen SecondLife.com web sitesini uzaydaki bir alan gibi düşünün. Şu an özellikle ABD`li zenginlerin uzayda arsa alması gibi bu siteye ücretli üye olduğunuzda sizin de bir arsanız oluyor. Bu arsanın büyüklüğü verdiğiniz paranın değeri ile doğru orantılı. Birçok uluslararası dev markanın büro açtığı bu sanal dünyada Türkiye`den ada satın alanların, hatta para kazandığını ifade edenlerin sayısı az değil. Satın aldığı adada ürünlerinin tanıtımını yapan Vestel`in yanı sıra Türkiye`den Rixos Otelleri, Garanti Emeklilik, Tekfen Bank, bazı üniversiteler, futbol takımları, Zeugma`nın tanıtımı yer alıyor. Second Life`ta, Dell, IBM, Toyota, Sony, Sun Microsystems ve Adidas gibi markalar sistem içerisinde kendi ofislerini açan şirketlerden bazıları. SecondLife.com`un önemini öncelikle teknoloji şirketleri kavramış gibi görünüyor. Çünkü bu şirketler içerisinde IBM 50 ada, Dell 8 ada ve Microsoft da 3 ada ile dikkat çekiyor.
Yalnızca ürün satanlar yok bu dünyada; haber ajanslarından Reuters, Türkiye`den Star Gazetesi, Marketing Türkiye dergisi de yer alıyor. Oyunu Türkçeleştirip www.slturkiye.com adresinden yayın yapan sitenin kurucu üyelerinden Kürşad Ali Başel, 6 kişilik ekibiyle sitede yer almak isteyen şirketlere hizmet veriyor. Başel, SLTurkiye sitesi üzerinden ana siteye kayıt işlemleri yapılabildiğini, sisteme dahil olan Türk kullanıcılara oyun içerisinde ihtiyaç duyabilecekleri her türlü destek ve iletişim hizmetini sunduklarını söylüyor.
Oyunu Türkçeleştirdiler
Sitede, şirketlerin yanı sıra illerin de adaları var. İnternet adresleri gibi isteyen parasını verdikten sonra bir isim altında arsa veya ada alabiliyor. İnternet içerisinde internet gibi çalışan sistemde Türkiye, İstanbul, Ankara, İzmir ve Bodrum Adası göze çarpan ilk adalardan. Türkiye adasındaki Sultanahmet Camii`nden görünüm yer alıyor. Türkiye adası modellenirken kullanılan objeler içerisinde cami içerisinden görünümler de bulunuyor. Ayrıca Zeybek isimli çay bahçesi Türklerin buluşma noktası gibi. Türkler burada toplanıp nargile içiyor, oyun oynuyor. Bunların yanı sıra Türkiye adasında oyuna katılan üyelerin kendi oluşturdukları 20 kadar da alışveriş merkezi var. Second Life içerisinde Türkiye`den yer alan mekanlardan biri de Kapalıçarşı.
Gençleri teknolojiyle buluşturan her mecrada yer almaya özen gösterdiklerini belirten Vestel İletişim Müdürü Tuğba Saygıoğlu, bunun için klasik mecraların yanı sıra interneti de yoğun biçimde kullandıklarını anlatıyor. Tuğba Saygıoğlu, Vestel`in Second Life`tan asıl beklentisinin satış yapmak değil, “mor inek” olup dünya devlerinin yer aldığı bir mecrada ilk Türk markası olduğunu ifade ediyor. Second Life`ta Vestel adasını günlük ortalama 2 bin kişi ziyaret ediyor. Yurtdışında bilinirlik adına Second Life, Vestel`e farklı bir mecra sunmuş. Tuğba Saygıoğlu, “Gartner Türkiye analistlerinden Halil Aksu`ya göre raporlar da bu bilinirliğimizi ispatlıyor. Bu mecrada ilk Türk markası olma hedefine ulaştık. Second Life`a 10 yıl önceki internet gibi bakıyoruz. Türkiye`den kayıt yapmış 2 bin 504 bilgisayar kullanıcısı var. Bir o kadar da Türkiye dışından Second Life`a kaydolmuş Türk bilgisayar kullanıcısı olduğunu hesaplıyoruz. Vestel olarak teknolojiyi geliştirmenin yanı sıra, internet kullanıcılarına ulaşmak için teknolojinin imkanlarını değerlendiriyoruz. Birçok dünya markası, sanal dünyada kendi tanıtımlarını yaparken çeşitli kampanya ve organizasyonlarda yer alıp yeni çıkan ürünlerini piyasaya sunmadan önce buradan satabiliyor. Biz de tüketicilerimizle doğrudan iletişim kurarak, ürünlerimizin tanıtımlarını, duyurularını ve bazı anketleri Second Life üzerinden yapmayı planlıyoruz.” diyor.
Yerli girişimcilerden Gökhan Erton, Secondlife`ın bir oyun olduğunu kabul etmiyor. Erton, SL ile ilgili görüşlerini şöyle açıklıyor: “Bir oyun degil. Ancak 3 boyutlu simulasyon veya webin 3 boyutlu hali olarak tanımlayabiliriz. Canlı bir ekonomisi var. Hatta yeterli vakit ayırıp gayret gösterildiği takdirde kayda değer bir gelir bile elde edilebiliyor. O kadar ki ikinci bir iş bakmayacak kadar iyi bir geliri olabiliyor.” diyor.
Gökhan Erton`un iki adası var. Bunlardan biri İstanbul Edition adası. Daha çok alışveriş merkezi gibi çalışan bir ada. Erton, bu adadaki caz kulübünde dünyanın birçok ülkesinden sanatçıları ağırlıyor. Her hafta bir canlı konserin olduğu adada müzisyenler bilgisayarlarından bağlanarak o anda konser alanında bulunan platformda herkesin dinleyebileceği şekilde performanslarını canlı olarak aktarabiliyor. Bugüne kadar Amerika, Almanya, İtalya, Kanada, Alaska, Japonya ve Avustralya gibi birçok ülkelerden misafir sanatçı bu platformda konser vermiş. Gökhan Erton, diğer adası Fashion Center`da da moda tasarımcılarının ana mağazalarını bir çatı altında toplamayı hedefliyor. m.sakin@zaman.com.tr
İkinci Hayat hayal gibi
Türkçemize İkinci Hayat olarak tercüme edebileceğimiz Second Life, aslında bir oyun sitesi. Merkezi San Francisco`da bulunan Linden Lab`in 2003`te kullanıma açtığı sitede birçok kişi aynı anda aynı oyunu oynayabiliyor. Ama gün geçtikçe site oyundan öte pazarlama ve tanıtım ortamına bürünüyor. Bunu bir yıl gibi bir sürede artan üye sayısı ve katılımcı şirket adedinden de anlamak mümkün. Ücretli üye olanlar karakterlerine imaj verip giydirebiliyor, oyunda geçerli olan para birimi Linden dolarlarıyla evler satın alıp kiralayabiliyor, gerçek dünyadaki gibi spor salonlarında, alışveriş merkezlerinde gezinebiliyor
MEHMET SAKİN, ZAMAN GAZETESİ GENÇLİK EKİ, 9 Mart 2008 Pazar

4 yorum:

Adsız dedi ki...

Keşfetse nolcak ki sonuçta bütün viewerlar türkçe değil sadece phoenix var oda olmasa n yapıcaktık acaba

Adsız dedi ki...

türkler değil lindenLab Yöneticileri keşfetsin bizi :P

Adsız dedi ki...

türkler el attı biz niye hiç görmedik arkadaş :D

Onur Core dedi ki...

İyi okuyun bence : )

Yorum Gönder

Dreamy Magazin Yorum Denetleme